Ravinto – mitä sinun pitäisi tietää siitä.

Olen kuluttanut tuhansia tunteja kahlatessani läpi artikkeleita, opuksia ja julkaisuja yhden yksinkertaiselta kuulostavan aiheen parissa, ravinnon. Jaankin nyt siis kanssanne muutamia huomioita, mitä olen vuosien saatossa asiasta tehnyt. Nähdäkseni ravinto on yksi tärkeimmistä asioista hyvän onnellisen elämän tavoittelussa, se mitä syömme vaikuttaa oloomme ja toimintaamme aivan taatusti, mikä voidaan yksinkertaisimmillaan todeta alkoholipitoisen baari-illan jälkeisenä krapulana, myrkytit itsesi, siispä voit pahoin.

Syöt väärin

Ihminen on eläin, ihmisellä on lajinomainen elinympäristönsä, laumakäyttäytymisensä ja ravintotottumuksensa. Ihmiskeho tarvitsee tietyt ravintoaineet ylläpitääkseen tehokasta ja tervettä toimintaansa, jos se ei niitä saa, niin keho voi huonosti tai menee puutostilaan. Tunnetuimmat puutostilat tai niiden aiheuttamat ruumiintoimintojen poikkeustilat ovat keripukki ja ketoosi. Puutostilat harvemmin ovat tappavia, mutta selkeästi ne muuttavat kehon toimintaa epänormaaliksi, mikä näkyy suoraan henkisen hyvinvoinnin laskuna.

Puutostilojen lisäksi vaikutamme jatkuvasti kehomme toimintaan nauttimalla ravintoa, mitä meidän ei ole tarkoitus nauttia. Kun poikkeamme lajityypillisestä ravinnostamme, puskemme ruoansulatusjärjestelmämme eräänlaiseen poikkeustilaan, kun se yrittää sulattaa sopimatonta ravintoa kehomme käytettäväksi. Ummetus, turvotus, närästys ja vatsakivut eivät ole normaaleita seurauksia ravinnon nauttimisesta! Ravinnon nauttimisen kuuluu tuottaa energiaa ja lisätä mielen hyvinvointia, ei laskea tai kuluttaa niitä!

Aivan valtavan iso osa ihmisistä elää jatkuvasti puutos- tai elimistön poikkeustilassa, luullen sitä kehon normaaliksi tilaksi. Se kaupungin puistossa pähkinöitä syövä raakaruokahipsteri on noin tuhat kertaa lähempänä elimistön toiminnan normaalitilaa, kuin McDolandsin hampurilaista jäystävä normijamppa! Jos olisit avaruusolentojen ylläpitämän galaktisen eläintarhan näyteotuksena, niin sinua ruokittaisiin paleoruokavalion perusteella, ei amerikkalaisen tehotuotetun pikaruokaravintolan menun mukaan!

Et osaa valmistaa ruokaa

Minulla ei ole mikroaaltouunia. Ei siksi, että pelkäisin sen säteilyttävän ruokani, vaan siksi, että se on liian helppo keino ruoan uudelleenlämmittämiseksi, ja se tekee sen aivan liian tehokkaasti. Kun lämmitämme ruokaa, sen ravintorakenne rupeaa hajoamaan. Jotkut ruoka-aineet kestävät korkeita lämpötiloja hyvin, toiset pilaat käytännössä jo silloin kun lämmität ne yli 50 asteen lämpötilan. Mikroaaltouuni luo ruoan sisälle tuhansia kiehumispisteitä ja täten tuhoaa sen rakennetta melkoisella tehokkuudella ja se käy aivan liian helposti! On liian helppoa lämmittää ruoka polttavan kuumaksi mikrossa kuin hellalla. Jos käytät mikroa, niin käytä sitä heikolla teholla lyhyesti.

Liian pitkäaikainen kuumennus, liian korkealla lämpötilalla on toiseksi suurin virhe, minkä ihmiset ruokaa valmistaessa tekevät. Suurin virhe on se, että valmistamme ruoka-aineita ilman nesteen läsnäoloa. Kun ruoka-aine valmistetaan nesteessä, niin siitä hajoavat ja irtoavat ravintoaineet hajoavat ympäröivään nesteeseen, jolloin itse nesteestä tulee ravinnepitoista. Keittäminen, hauduttaminen, hapattaminen, valmistustekniikat joissa neste on läsnä, ovat ehdottomasti kaikista parhaita ruoanvalmistustapoja. Mitä useammin myöskin lämmität ruokaa, sitä useammin altistat sen ravintoaineiden hajoamiselle, valmista ruoka siis kerran ja uudelleenlämmitä se maltilla!

Luomu ON parempaa

Luomuruoan ravintoainepitoisuudet ovat moninkertaisia verrattuna normaaliin, tehotuotettuun ruokaan. Luomuruokaa syödessä vältyt myöskin mahdollisilta ikäviltä hormoni- ja torjunta-ainejäämiltä. Suosi siis luomua, riistaa ja villiruokaa. Vaikka ne ovatkin kalliimpia, kuin normaalit ruoka-aineet, niin sisältämiinsä ravintoaineisiin suhteutettuina ne ovat ehdottomasti hintansa väärti. Yleisesti ottaen ruokakaupoilla ei pitäisikään katsoa kilohintaa, vaan sitä kuinka paljon ravinteita saat ruoasta euroa kohden. Laatu todellakin korvaa määrän.

Suosi tuoreutta

Suurin osa ruoasta pilaantuu nopeasti. Pilaantuminen alkaa sillä, että ruoan ravintoainepitoisuudet laskevat. Viikko sitten poimittu pöydällä seisova porkkana sisältää vähemmän ravintoaineita, kuin juuri poimittu porkkana. Ruoan tulisikin siis olla mahdollisimman tuoretta, milloin sen ravintoainepitoisuudet ovat korkeimmillaan. Toisaalta ruoan voi myöskin säilöä, tai pakastaa, jolloin ravintoaineiden hajoaminen loppuu, tai ne hajoavat säilöntään käytettyyn nesteeseen. Jossain tapauksissa säilöntä tai pakastaminen saattaa jopa lisätä ruoan ravintopitoisuuksia. Yleisimmin käytetyt keinot lisätä ruoan ravintopitoisuuksia ovat idättäminen, liottaminen ja aurinkokuivaus.

Vältä ravintolisiä, valmisteita ja prosessoitua ruokaa

Elimistömme on tottunut käsittelemään ruokaa muodossa, jossa sitä ei ole prosessoitu kovinkaan pitkälle. Ravintoaineista luodaan konsentraatioita, valmisteita ja lisiä. Ruoansulatusjärjestelmämme ei ole kehittynyt käsittelemään niitä tälläisissä muodoissa. En osaa sanoa minkälaista haittaa näistä keholle on, jos minkäänlaista, mutta olisi järkeenkäypää ajatella, että esimerkiksi C-vitamiinia on parempi saada sen luonnollisessa muodossa, vaikkapa tyrnimarjasta, ruusunmarjasta tai paprikasta, kuin syödä C-vitamiinivalmisteita purkista.

Kuten vitamiinivalmisteiden, niin prosessoitujen ruokienkin kanssa pätee sama seikka, kehomme ei ole kehittynyt käsittelemään ruokaa sen pitkälle prosessoidussa muodossa. Ruoansulatusjärjestelmämme on kehittynyt sulattamaan ravintoa sen luonnollisessa muodossa, ei pitkälle prosessoituina elintarvikkeina ja valmisteina. Näkisinkin, että raakaruoka on kaikista lähinnä sitä muotoa, jona entisaikojen ihmiset ovat tottuneet ravinnon nauttimaan, ja millaisena siis ruoansulatusjärjestelmämmekin on kehittynyt sen käsittelemään. Raakaruoka on selkeästi myöskin kaikista ravinnepitoisinta ruokaa.

Advertisements

Keskustele

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s